- Książki, które rozwijają i bawią – idealne dla dzieci
- Pedicure Szczecin – profesjonalne usunięcie zrogowaciałego naskórka frezarką i SPA dla stóp
- Markowe perfumy w dobrych cenach – dlaczego warto zaglądać na Notino?
- Jak Utrzymać Swój Samochód w Idealnym Stanie: Kompleksowy Przewodnik
- Niezawodne uszczelnienia: jak oringi wpływają na wydajność i bezpieczeństwo systemów
Poznaj różne rodzaje franczyzy
Powszechnie znany jest podział franczyzy na dystrybucyjną, której przykładem jest Tom Tailor franczyza oraz usługową, charakterystyczną dla sieci restauracji czy hoteli. Kryterium podziału jest w tym przypadku rodzaj działalności (sprzedaż lub usługi). Nie bez powodu ta pierwsza zamiennie nazywana jest handlową.
Franczyza dystrybucyjna dotyczy sklepów spożywczych, aptek, stacji paliw. Franczyza usługowa, oprócz wymienionych wcześniej branży, działa w przypadku banków, kawiarni czy firm ubezpieczeniowych. W pierwszym przypadku franczyzodawca udostępnia swoje know-how na temat sprzedaży towarów, w drugim – na temat sposobu świadczenia określonej usługi.
Mniej oczywiste rodzaje franczyzy
Innym kryterium jest rodzaj przekazywanego know-how. Na tej podstawie wyróżniamy franczyzę dystrybucji produktu oraz franczyzę koncepcji działalności. W pierwszym przypadku otrzymuje się od franczyzodawcy towar lub usługę (wraz z prawem do korzystania ze znaku towarowego), ale bez całego know-how (jak to ma miejsce przy koncepcji działalności).
Znane są też franczyza bezpośrednia, w której umowa zawierana jest bezpośrednio między dwoma podmiotami oraz wielokrotna, w której franczyzobiorca tworzy więcej niż jeden punkt franczyzowy. W masterfranczyzie franczyzobiorca ma wyłączność otwierania jednostek franczyzowych na danym terenie, posiadając przy tym dużą swobodę działania.
Czy rodzaj franczyzy ma znaczenie?
Przyszły franczyzobiorca z reguły wie, jaką działalność chciałby prowadzić oraz na jaki zakres pomocy ze strony franczyzodawcy liczy. Na tej podstawie wybiera dla siebie odpowiedniego partnera. Co ciekawe, niektórzy franczyzodawcy szukają franczyzobiorców, zatrudniając w tym celu przedstawicieli regionalnych.
Decydując się na działalność handlową, warto wziąć pod uwagę otwarcie butiku z markową odzieżą. Franczyza Tom Tailor to dobry pomysł na biznes. Marka ta oferuje ubrania i dodatki, które nie dość, że są zgodne z najnowszymi trendami, to jeszcze ponadczasowe. By założyć sklep z logo Tom Tailor, wystarczy skontaktować się z agencją GPoland.